Hvert år i september tager tusindvis af løbeglade mennesker deres løbesko på og begiver sig afsted til Tangkrogen i Aarhus- sydlige del for at deltage i Marselis-løbet. Børn, unge og ældre, mænd og kvinder, alle er klar til at dyste om æren ved det traditionsrige løb. Det har fundet sted uafbrudt siden 1972 og er en vigtig del af de mange traditioner i forbindelse med Aarhus Festuge.

For mange er deltagelsen i Marselis-løbet kulminationen på en sæsons træning i skarpt trav, alene eller sammen med andre. For andre er løbet blot endnu et i perlerækken af løb, som de skal nå igennem, også i denne sæson.

Andre vælger at gå turen rundt på den ses km lange vandrerute, som løbet også byder på. Løber man, kan man vælge mellem ruter på hhv. seks eller 12 km. Børn har en særlig tre km’s rute, som passer til de små ben.

Mange motiver

Der er mange motiver til at træne sig op til at deltage i et folkeløb som Marselis-løbet. Mange har glæden ved blot at gennemføre. Overvinder man sig selv, kan man klare rigtig meget.

For andre er løbet kulminationen på, at man langsomt har arbejdet sin form op, alene eller sammen med andre, i løbeklubben under Aarhus 1900 eller i andre sammenhænge. Måske helt op til et marathon.

Og en helt tredje gruppe bruger måske i virkeligheden det at løbe som et spørgsmål om at (gen)vinde mentalt og fysisk helbred. For dem er løbet kronen på værket.

Løb og mental sundhed

Artikler i pressen verden rundt peger gang på gang på videnskabelige undersøgelser, som viser, at det at løbe eller i det hele taget det at dyrke motion har en betydelig, positiv indvirkning på det mentale helbred.

I behandlingen af både regulære depressioner og den mere sæsonbetonede vinterdepression indgår løb og motion ofte som en del af behandlingsplanen. Motion styrker dannelsen af endorfiner i hjernen, som påvirker humøret positivt. Om det at komme ud i vejret betyder, at kroppen i højere grad udsættes for sollys og dermed danner D-vitamin, som vi har brug for, ikke mindst i den mørke tid. Tag et skovbad, siger lægerne og anbefaler, at vi kommer ud i naturen.

At løb og motion gavner det fysiske helbred, er ingen i tvivl om. Det styrker muskler i ben, ryg og lænd. Bruger du for dårlige sko eller har skader, kan det give problemer med bl.a. knæled. Søger du professionel bistand, når du vælger sko og udstyr, er der kun en lille risiko for disse gener.

Er du helt nybegynder, når det gælder løb, vil de første par uger være hårde – men lynhurtigt forbedres formen, og snart vil du opleve glæden, når du mærker, at du bare kan blive ved og ved. Du bliver høj på løb – en fantastisk følelse i krop og sjæl.

Nyd naturen

Løb i naturen omkring Aarhus, hvor Marselis-løbet afvikles, er en glæde i sig selv. Kommunen var fremsynet og købte de store herregårdsarealer syd for byen efter anden verdenskrig. Derfor er de bevaret som natur, der er åben for alle, og det nyder både lokale og turister godt af året rundt. Landskabet med skov ned til strandkanten er så idyllisk, som det kan være, og samtidig er der drama i de mange bakker og kløfter i istidslandskabet.

Der er ikke mange undskyldninger for ikke at tage en løbe- eller travetur i området, og at træne op til Marselis-løbet kan være godanledning hertil.